راهاندازی استارتآپ کار چندان سخت و پرهزینهای بهنظر نمیرسد، معمولا کار از ایدهای جذاب شروع میشود.
اما داستان استارتآپها در واقع چندان ساده نیست و در دنیای استارتآپها شکست بسیار رخ میدهد. البته این موضوع نباید باعث ترسیدن و عقبکشیدن بشود. باید تلاش کرد و در کنار ایده خلاقانه، فرایند تجاریسازی را به درستی پیاده کرد و نهال نوپا را از مرحلهی ایده تا عرضهی محصول به بازار و و سودآوری پیش برد.
در این فرایند شما باید تیم استارتآپی خود را تشکیل بدهید و سپس با یادگیری مهارتهای لازم و کسب تجربهی عملی از کار کردن روی ایدهی خودتان، توانمندی لازم را برای راهاندازی استارتآپ موفق را به دست آورید.
در این مسیر حمایت، آموزش و راهنماییهای مشاوران و مربیان کسبوکار و فناوری نقش کلیدی دارد؛ کسانی که دارای دانش عمیق و تخصصی هستند و پیش از شما مسیر خلق یک استارتآپ موفق را طی کردهاند. در پایان مسیر، ایدهی شما باید تبدیل به یک حداقل محصول قابل قبول (Minimum Viable Product) همراه با یک برنامهی کسبوکار (Business Plan) واقعی و جذاب شود و بتواند برای تأمین مالی به سرمایهگذاران ارائه شود.
در "مرکز حمایت و تسهیلگری کسبوکارهای نوپا فاوا" تلاش میکنیم تا به شما در این فرایند تجاریسازی کمک کنیم. اینجا در مراحل مختلف کار میتوانید انتظار دریافت خدمات گوناگونی را برای ایجاد و توسعهی استارتآپ خود داشته باشید:
تاکنون چند ایدهی سودآور داشتهاید که نتوانستهاید آنها را اجرا کنید و کسبوکارتان را راه بیاندازید؟ آیا با استارتآپهای موفقی مواجه شدهاید که همان ایدهی شما را اجرا کردهاند؟ آیا فکر کردهاید چرا در اجرای ایدهتان موفق نشدهاید؟
بسیاری از افراد صاحب ایده برای شروع اجرای ایدهشان با چنین ترسهایی مواجه هستند:
بزرگترین و موفقترین کارآفرینان امروز هم در ابتدای مسیرشان با این ترسها مواجه بودهاند. اما آنها بر این ترسها غلبه کردند و قدم در راه اجرای ایدهشان گذاشتند. در دنیای امروز داشتن ایدهی کسبوکاری جذاب، هیچ مزیتی برای شما ایجاد نمیکند؛ بلکه کسی برنده است که هر چه زودتر (و نه لزوما هر چه بهتر) آن ایده را به محصول و خدمتی که قابل فروش در بازار است، تبدیل کند. برای این منظور شما اول باید با "تحقیقات بازار" کشف کنید مشتری واقعا چه خواستهای دارد و چقدر ایدهتان قابل اجرا فروش است. سپس زمان اجرای ایده فرا میرسد.
اما اگر توانمندی کسبوکاری، فنی و سرمایه برای اجرای ایدههایتان در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات ندارید، نگران نباشید! ما در مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا به شما کمک میکنیم تا «فرصت پیادهسازی» ایدههای نوآورانهتان را در عمل بهدست آورید.
برای این منظور شما باید گامهای زیر را طی کنید:
تجربه نشان میدهد هیچ استارتآپ موفقی با تلاش یک نفر به نتیجه نرسیده است. چرا؟ پیش از هر چیز نباید فراموش کنید برای راهاندازی کسبوکار، راهی سخت و طولانی در پیش دارید که در آن با مشکلات فراوانی دستوپنجه نرم خواهید کرد. شما در این مسیر نیازمند دریافت دلگرمی برای انجام کارها و پیگیریهای لازم تا به نتیجه رساندن ایدهی خود هستید. شما در این فرایند به تخصصهای مختلف کسبوکاری و فنی هم نیاز دارید که معمولا بهسختی در یک نفر جمع میشوند. حالا بهتر میشود فهمید چرا با تشکیل یک تیم استارتآپی میتوانید مسیر از ایده تا کسبوکار را سریعتر، آسانتر و با ریسک کمتر طی کنید.
یک تیم استارتآپی از افرادی با ایدهها، انگیزهها، سلایق، تخصص و شخصیت متفاوت تشکیل میشود. در فرایند حرکت از ایده بهسوی محصول / خدمت قابل عرضه به بازار این تفاوتهای فردی میتواند چالشهای فراوانی ایجاد کند. اما نباید فراموش کنید که تکتک این افراد در موفقیت تیم سهیماند و مسئولیت دارند. مربیان باتجربهی مرکز در فرایند تیمسازی و حرکت تیم بهسوی جلو به شما کمک خواهند کرد.
شما برای ورود به مرکز، تشکیل تیمتان و طی کردن مراحل توسعهی کسبوکار باید ابتدا در وبسایت مرکز ثبتنام کنید. سپس:
با مرور آگهیهای جذب همتیمی یا همکار در وبسایت مرکز، برای عضویت در تیم استارتآپ مورد نظر درخواست خود را ثبت کنید.
حالا میتوانید با اعضای تیمتان کار روی استارتآپتان را آغاز کنید!
گسترده شدن همگانی استفاده از ماکت ها در سینما ، وجود افراد متخصص این رشته را بیشتر از قبل طلب می نماید.
در دنیای امروز لنزهایی با وضوح سرسوزن ، فیلم های نگاتیو خیلی دانه ریز و فیلم های خام کریستالی ، هر اشتباه و نقطه ضعفی را نمایان می سازند و آخرین راه حل نهایت دقت به جزئیات توسط تیم حرفه ای این رشته است . حل نهایت دقت به جزئیات توسط تیم حرفه ای این رشته است . فیلمبردار جلوه های ویژه سینمایی باید با کارگردان ، مدیر فیلمبرداری فیلم و اعضای گروه جلوه های ویژه سینمایی صحبت کند .
او باید تصاویر موجود را در نهایت دقت بررسی کند و سپس براساس موارد موجود ، مطابق روش زیر به چگونگی به تصویر در آوردن ذهنیت خود بیندیشد :
مدل های انفجاری ، آتش یا آب تا آنجا که بودجه و ایمنی اجازه می دهند باید بزرگ ساخته شوند . حتی در صورت امکان نصف اندازه واقعی و فیلم برداری با سرعت بالا انجام شود . باد شدید می تواند قطرات آب را به اطراف بپاشاند . مدل هایی که قرار است منفجر شوند ، باید قبلا قطعه قطعه شده و دوباره متصل شوند و به وسیله مواد آتش بازی کم سرعت ، ضعیف و رنگی و ترجیحا توسط دو یا چند انفجار متلاشی شوند . انواع دیگر مدل ها می توانند آنقدر بزرگ ساخته شوند تا جزئیات بیشتر و عمق میدان وسیعتر داشته باشند . انفجار ماکت ها و آتش می تواند خطرناک باشد چرا که دوربین باید تا حد امکان نزدیک به صحنه باشد . به همین خاطر از قبل پیش بینی های لازم را انجام دهید .
اگر هیچ شئ ء متحرکی در ماکت نباشد می توان با هر سرعتی فیلم برداری کرد . آب ، آتش ، انفجار یا جلوه سقوط معمولا توسط مدلهای بزرگ و با سرعت 360 فریم در ثانیه فیلمبرداری می شوند . سرعت دقیق بستگی به مقیاس ماکت و جلوه مورد نظر دارد . برای کسب بهترین نتیجه قبلا تست بزنید . نماهای سرعت بالا معمولا پرهزینه و غیر قابل پیش بینی هستند . خیلی غیر طبیعی نیست که نماهای انفجار ماکت را با سرع 300 فریم در ثانیه گرفت تا مقیاس بزرگتری به دست آید . یک ثانیه زمان فیلم برداری 5/12 ثانیه بر روی پرده طول خواهد کشید .
در صورتی که تکنسین مواد منفجره چندین انفجار را در برنامه داشته باشد می تواند با استفاده از کامپیوتر تا یک میلیونیم ثانیه زمان را برای لحظه انفجار تعیین کند . حرکت شئ ء یا دوربین در نما بایستی 5/12 بار سریعتر از زمان واقعی انجام شود . به همین دلیل احتیاج به نصب سازوکارها و اتصالاتی برای حرکت سریع دوربین است . با ارتباط نزدیک با گروه اتصالات آن ها را از مشکلات و ویژگی کارتان آگاه کنید . هنگام فیلم برداری با سرعت بالا و دیافراگم بسته تر ، دست یابی به نورپردازی صحیح و سطح نوری مناسب بسیار مشکل می شود . اگر از آرکهای HMI استفاده می کنید مطمئن شوید که در سرعت فیلمبرداری انتخابی هیچ گونه پرشی در نور آن ها وجود نداشته باشد . نماهای که بایستی در فضای خارجی اتفاق بیفتند در صورت امکان بهتر است در فضای خارجی فیلمبرداری شوند . در روش فیلم برداری قاب به قاب ، فیلم برداری فریم به فریم و با حرکت جزئی اشیاء توسط دست بین دو فریم انجام می شود . در شرایط نور کم ، نوردهی 4/1 ثانیه در فریم یا بیشتر ، عمق میدان بیشتری را فراهم می کند . فیلمبرداری قاب به قاب آزادی حرکت بیشتر و حالت بیانی خاصی را به شئ ء یا چهره می دهد . هنگامی که دوربین یا جسمی توسط موتورهای کنترل کامپیوتری در سرعت بسیار پایین حرکت می کنند ، از فیلم برداری Motion Control استفاده می شود . نوردهی طولانی مدت در یک فریم ، امکان بسته تر شدن دیافراگم را فراهم می کند . کامپیوتر می تواند حرکات موتورها و نوردهی را چندین بار تکرار کند . هر وجه و سطحی از نما می تواند به منظور اتمسفر ، رنگ ، غلظت و فیلتربندی تفکیک شود . تصویر می تواند براساس نوردهی چند باره تکه های انتخابی فریم ها و با تکرار همان حرکت در هر بار ، توسط کامپیوتر ساخته شود . هنگام فیلم برداری از مدل های حیوانی و امثال اینها از فیلم برداری Go – Motion استفاده می شود . بخش عمده بدن به میله هایی متصل است که توسط موتورهای کنترل کامپیوتری حرکت داده می شود . حرکت اجزاء مدل در هر فریم توسط دست انجام می شود. در روش فیلم برداری تک فریم امکان استفاده از دیافراگم بسته تر و نوردهی طولانی مدت وجود دارد .
مقیاس مدل به صورت اینچ در فوت یا به عنوان بخشی از انداره کامل عنوان می شود . در فیلم برداری از یک ماکت ، سرعت فریم کاملا به مقیاس ماکت بستگی دارد . این شامل افتادن اجسام ، ریزش آب ، حرکات موجی ، آتش یا دود ، انفجارهایی که اجسام را به اطراف پراکنده می سازد . امثال این ها می شود . از طرف دیگر ، هر جسمی مثلا یک اتوموبیل که با سرعتی کنترل شده حرکت می کند وابسته به سرعت انتخابی دوربین است . سرعت فریم دوربین بر اساس عکس مجذور کسر مقیاس افزایش می یابد . ( مجذور ریشه در ارتباط با اندازه اصلی ماکت . ) به طور مثال ، برای ماکتی که 16/1 اندازه اصلی است 4/3 اینچ – یک فوت ، معکوس کسر مقیاس 16 است . مجذور ریشه 16 ، چهار خواهد شد و سرعت فریم باید چهار برابر جد طبیعی یعنی 96 فریم در ثانیه باشد . در همان شرایط ، تصویر اتوموبیلی که با سرعت 60 مایل در ساعت حرکت می کند بایستی به دلیل مقیاس ، 16/1 آن سرعت حرکت کند . اما به دلیل سرعت فریم چهار برابر ، سرعت فیلم برداری افزایش می یاید .
دنیس مورن ASC ، مشاور عالی جلوه های بصری در کمپانی Industrial Light And Magic است و دارای هشت جایزه آکادمی برای بهترین دستاوردها در جلوه های بصری است . او همچنان در حیطه طراحی و تولید تکنیک ها و لوازم جدید فعالیت می کند .
فیلم برداری کنترل حرکت ( Motion Control )
با رها شدن دوربین همیشه بسته به سه پایه ، جلوه های ویژه سینمایی و آزادی حرکت به هر سو ، تکنیک پیشرفته کنترل حرکت ، بخش جدایی ناپذیر زبان فیلم شد . تصویر تعقیبی دیجیتال نیز از این حوزه متولد شده است. فن آوری ارزان دیجیتال الترونیک که در اواخر سال های دهه 60 متولد شد ، امکان ضبط و تکرار حرکت را با دقت و اطمینان کافی فراهم کرد تا سیستم های دوربین روباتیکی که برای تولید مکان های فضایی در فیلم جنگ ستارگان نیاز بود ، فراهم شود . موفقیت این فیلم در اواخر سال های دهه 70 رنسانسی در جلوه های بصری سینما بود . از آن زمان اکثریت قریب به اتفاق 10 فیلم پر فروش ، فیلم های جلوه های ویژه هستند که متکی به کنترل حرکت برای صحنه های سرنوشت ساز هستند . پیش از پیدایش فن آوری دیجیتالی شیوه کنترل حرکات تکرار شوند به اشکال مختلف – موفق یا ناموفق – با استفاده از سیستم های ضبط با سیم آنالوگ ، کلگی ها و موتورهای سیلیکون و حتی با گردونه دستی و با استفاده از مترونوم جهت حفظ هم زمانی انجام می شد . کنترل حرکت تشکیل شده از یک سیستم الکترومکانیکی است که امکان حرکات فیزیکی را برای دوربین و مدل هایی که روی پایه های معلق موتوردار قرار دارند ، حرکات ریلی و امثال آن ها فراهم می کند تا به صورت دیجیتالی ضبط شوند و امکان می دهد تا گذرهای متوالی به حالت پرواز و با داشتن ویژگی تاری ناشی از حرکت که تصویر دوربین های فیلمبرداری معمولی نیز خواهند اشت ، فیلم برداری شوند.
ما انسان ها به طور طبیعی کنجکاو هستیم. ما آرزو می کنیم بدانیم که چه چیزی در اطراف ما اتفاق می افتد و همیشه با همه چیز به روز هستیم . اگر چیزی وجود دارد که ما را کنجکاو می کند ، باید بیشتر در مورد آن بدانیم و بدانیم که در مورد چیست. به همین دلیل است که تیزر تبلیغاتی در اینترنت یا کمپین هایی که باعث ایجاد کنجکاوی می شوند هم برای جذب کاربران جدید و هم برای راه اندازی محصولات جدید بسیار عالی هستند. هدف اصلی یک تیزر تبلیغاتی یا آگهی بازرگانی ایجاد کنجکاوی کاربر است. در بیشتر اوقات ، این نوع کمپین ها محصول را فاش نمی کنند ، اما همیشه ویژگی های متفاوتی از برند را نشان می دهند: تایپوگرافی ، رنگ ها ، سبک و غیره. بنابراین ، ما می توانیم یک کمپین تبلیغاتی اینترنتی را به عنوان یک قطعه تبلیغاتی تعریف کنیم که اغلب به عنوان پیش زمینه یک کمپین اصلی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً حداقل اطلاعات را با هدف بازی با ذهن و احساسات ارائه می دهند و بدین ترتیب کنجکاوی کاربران را تحریک می کنند. این یک ابزار ایده آل برای تولید انتظارات بزرگ است.
نکته خوب در مورد کمپین های تبلیغاتی اینترنتی این است که می توانند با هر نوع بستر ارتباطی سازگار شوند. اگر بودجه زیادی برای راه اندازی کمپین ندارید ، شبکه های اجتماعی یک کانال بسیار محبوب و همچنین بسیار ارزان است. آنها اساساً کمپین های خوبی برای محصولات یا خدمات جدید هستند ، زیرا به شما امکان می دهند توجه مشتری را به خود جلب کنید .. علاوه بر این ، اگر کمپین خوبی باشد و سطح کنجکاوی خوبی ایجاد کند ، مانند آتش سوزی در بین کاربران پخش می شود.
هنگامی که استفاده از فعالیت های تبلیغاتی در اینترنت را در نظر می گیرید ، لازم است جنبه های زیر را در نظر بگیرید:
همیشه بهتر است هنگام راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید ، از یک کمپین تبلیغاتی استفاده کنید. با این وجود ، این اجباری نیست و کمپین های تبلیغاتی در اینترنت وجود دارد که محصول مهمترین چیز نیست.
پیامی که شما استفاده می کنید ، جوهره تبلیغاتی شما است ، زیرا اگر بتواند کنجکاوی خود را تحریک کند ، تعداد زیادی از افراد را به خود جذب می کند. سعی کنید سرنخ هایی راجع به چه چیزی راه اندازی کنید ، در حالی که همه موارد موجود در پیام را فاش نمی کنید ، زیرا در غیر این صورت ، شما از ابتدا کنجکاوی کاربران را خواهید کشت. جزییات جالب را برای پایان ذخیره کنید ، اما فقط به اندازه کافی فاش کنید تا علاقه ایجاد کنید. ترفند برای پیدا کردن تعادل است ، و حتی اگر این بیشتر اوقات دشوار باشد ، می توان با زمان و سازماندهی یک پیام عالی ایجاد کرد.
انتخاب این رسانه ها که از طریق رسانه های تبلیغاتی پخش می شود نیز حائز اهمیت است. در گذشته ، معمولاً استفاده از رسانه های جمعی مانند تلویزیون یا روزنامه ها و در بسیاری از موارد از بیلبوردهای تبلیغاتی پشتیبانی می شد. امروزه شبکه های اجتماعی به بهترین متحد کمپین های تبلیغاتی اینترنتی تبدیل شده اند. بیشتر افراد از نوعی سکو استفاده می کنند و شبکه های اجتماعی این توانایی را دارند که همه چیز را به راحتی و با سرعت بسیار خوبی پخش کنند.
برنامه تبلیغات باید به خوبی شناخته شود. شما همیشه باید تاریخ را در آگهی، تبلیغ کنید تا اطلاعات کاربران را در مورد زمان عرضه محصول ، خدمات یا کمپین تبلیغاتی که تبلیغ می کنید ارائه دهید. مهم این است که خیلی صبر نکنید ، زیرا اگر مدت زیادی منتظر باشید ، سطح کنجکاوی کاربر کاهش می یابد و دیگر به آنها علاقه ای نخواهد داشت. یک دوره از یک تا سه هفته زمان ایده آل است. در غیر این صورت ، شما ریسک می کنید که تبلیغ شما به فراموشی سپرده شود. به همین ترتیب ، اگر آن را خیلی سریع در دسترس قرار دهید ، ممکن است خیلی عجله کنید ، و ممکن است جذابیت را برای مخاطب خراب کنید. نام جالبی بیابید: این تبلیغ بسیار سریع است تا سریعتر گسترش یابد و نام خود را تبلیغ کنید. همیشه به دنبال نامی باشید که به راحتی بیاد آورید. به این ترتیب ، کمپین شما بیشتر گسترش می یابد و گزینه ایجاد هشتگ هایی با نام خود را به کاربران ارائه می دهد.
پس از تنظیم همه چیز در مبارزات انتخاباتی خود ، و پس از راه اندازی آن ، حتماً فعال باشید. همه مواردی را که کاربران درباره آن بحث می کنند بررسی کنید و تأثیرگذاری در تبلیغ شما را اندازه گیری کنید. خلاصه ، هرگز مبارزات انتخاباتی خود را کنار نگذارید. همیشه با کاربران در تعامل باشید و سعی کنید کنجکاوی بیشتری را برانگیزانید. اگر کارها طبق برنامه ریزی پیش نرفت ، از کار دست نکشید و از تبلیغات زیادی خودداری کنید ، زیرا این به معنای ضرر برای برند شما خواهد بود و همچنین باعث صبر و تحمل صبر و شکیبایی آن دسته از کاربرانی است که قبلاً از آنها گرفته اید. علاوه بر این ، شما می توانید تصویر بدی از شرکت خود ایجاد کنید.
شرکت های بزرگ زیادی از این کمپین های تبلیغاتی برای ارائه محصولات جدید خود استفاده کرده اند . در زیر چند نمونه از این تیزرهای تبلیغاتی در کمپین های تبلیغاتی را برای شما ارائه داده ایم .